Stef Merlijn - Praktijk voor Coaching en Rebalancing - persoonlijke ontwikkeling, bewustwording, stress

Voeding

Voedsel of voeding

Alles wat je eet is voedsel, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook goede voeding is. Onder gezonde voeding vallen vitamines, mineralen en bouwstoffen die het lichaam nodig heeft. Ons voedsel bevat soms echter een overdaad aan stoffen die het lichaam juist niet nodig heeft. Daarnaast is het belangrijk dat het lichaam deze voedingsstoffen ook daadwerkelijk op kan nemen.
Het voedsel dat je eet werkt door op drie niveaus:
  • Psychisch (emoties)
  • Fysiek (lichaam)
  • Energetisch (energie)
Het is daarom belangrijk om ook aandacht te besteden aan jouw voedingspatroon en dit eventueel (tijdelijk) bij te sturen.

Emoties

Het eten van bepaald voedsel kan een hele negatieve lading met zich meebrengen, bijvoorbeeld wanneer je weet dat bepaald voedsel niet goed voor je is. Eet je het dan toch, dan geeft dat voer aan de negatieve gedachten. Deze negatieve gedachten geven op hun beurt weer 'voeding' aan negatieve emoties (emoties volgen de gedachten).

Lichaam

Het lichaam reageert ook sterk op voedsel. Dit hebben we vaak al helemaal niet meer in de gaten, omdat het lichaam is gestopt met het afgeven van (waarschuwings-)signalen. Het lichaam is langzamerhand gewend geraakt aan het voedsel dat je eet.
Wanneer het lichaam langere tijd bloot wordt gesteld aan verkeerde voeding, dan kan het ziek worden.

voorbeeld 1: consumptie van suiker

In de natuur zie je eigenlijk nooit te dikke dieren. De reden hiervoor is heel simpel: als een dier te dik/zwaar is, dan kan het niet goed jagen of bij gevaar snel in een boom klimmen. Het dier eet en drinkt alleen wat het nodig heeft.
Bij mensen, en zelfs bij dieren die bij mensen wonen, is dit automatisme vaak verstoort. Een belangrijke reden voor een verstoorde balans is stress. Door stress kunnen mensen overmatig of juist te weinig gaan eten. Door overmatig gebruik van suikers (suiker, aardappelen, rijst, pasta, brood) worden de cellen dermate overprikkelt dat deze geen duidelijke signalen meer afgegeven dat er nog voldoende (vet-)reserves zijn. Sterker nog: door de sterk op-en-neer gaande suikerspiegel blijven de cellen steeds weer een behoefte tot suiker oproepen (je houdt een hongergevoel).

voorbeeld 2: consumptie van melkproducten

De consumptie van melkproducten (boter, kaas, melk, yoghurt, e.d.) wordt steeds vaker in verband gebracht met klachten zoals migraine, huidproblemen, astma, bronchitis, voorhoofdsholteontsteking, chronische verkoudheid, allergieŽn en artritis. Melkproducten kunnen een slijmlaag achterlaten op de tere darmslijmvliezen, en dat kan een verminderde opname van voedingsstoffen tot gevolg hebben. Het verminderen van het gebruik van melkproducten zou dus een deel van de klachten kunnen beperken of zelf geheel kunnen voorkomen.